onsdag 6 april 2016

Nytt i april


Northanger Abbey | Jane Austen

Detta är den enda Jane Austen jag inte har läst ännu, så det ska bli riktigt spännande att ge sig på den. Min utgåva är dessutom en riktigt snygg från Vintage.


Pride and Prejudice | Jane Austen

Stolthet och fördom har jag ju läst mer än en gång och kan knappt tro att jag inte har den i bokhyllan. När jag blev förälskad i Mr Darcy så var det biblioteket som gällde. Nu har jag den i alla fall i matchande omslag med Northanger Abbey.

The House at Baker Street | Michelle Birkby

Sherlock Holmes är en annan favorit och när jag såg den här så blev jag väldigt glad. Den handlar om när Mrs Hudson och Mary Watson tar sig an ett fall som Sherlock inte vill ha. De börjar sina undersökningar från köket på 221b Baker Street och tar också hjälp av Irene Adler. Det låter riktigt spännande.

You Had Me at Hello | Mhairi McFarlane

Jag råkade köpa fel bok faktiskt. Jag skulle egentligen ha Here's Looking at You men jag blandade ihop dem. Hur som helst har jag hört mycket bra om Mhairi McFarlane så det ska bli spännande i alla fall även om jag inte riktigt vet vad den här handlar om.

Oranges Are Not the Only Fruit | Jeanette Winterson

Boken handlar om Jeanette som får en religiös uppfostran som ska leda mot ett liv som missionär. Men Jeanette blir kär. När hon är sexton bestämmer hon sig för att lämna kyrkan och sin familj för kvinnan hon älskar. Jag har hört så mycket om den här boken tror det kommer bli mycket intressant läsning.


Moranifesto | Caitlin Moran

Jag har läst alla Caitlin Morans andra böcker så det kändes självklart att jag skulle köpa in den här också. Som vanligt handlar det om en mängd olika ämnen, från Margaret Thatcher till Shakespeare, och jag förväntar mig att den ska vara lika underhållande och lärorik som hennes tidigare böcker.


Det var allt. Som ni märker läser jag inte mycket på svenska. Jag tycker inte om att läsa engelska böcker i översättning eftersom något måste jag ju använda mina engelska kunskaper till. Men jag tar gärna emot förslag på bra svenska författare (men inga deckare). Jag lyssnar just nu på Marianne Cedervalls böcker om Mirjam och Hervor och tycker de är riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar