tisdag 8 mars 2016

Kvinnodagen

En manlig kollega till mig tyckte nog att han var väldigt fiffig när han tidigare idag utbrast ungefär: "Idag är det kvinnodagen så idag måste vi göra det lättare för tjejerna!" På vilket en av mina kvinnliga kollegor svarade: "Ja, det är rätt!" och skrattade lite. Jag bara blängde lite irriterat på dem. Vad jag egentligen borde ha sagt är så klart detta:

Att ge kvinnor särskild behandling är inte vad Internationella kvinnodagen handlar om. Vi vill inte ha en dag om året då vi högaktas, vi vill ha jämställdhet alla årets dagar. Det här är inte en dag då kvinnor gratuleras för att de har ett visst kön, utan en dag för att påminna oss alla om problemen som fortfarande finns och uppmuntra oss att fortsätta kampen för jämställdhet. Den lilla konversationen mellan mina kollegor visar att vi fortfarande har en lång väg att gå.

Jag har egentligen inte mycket mer att säga idag men jag tycker ändå att kvinnodagen är för viktig för att inte nämnas. Jag vill också dela med mig av den här dikten av Edith Södergran som publicerades 1916 men fortfarande känns aktuell på sätt och vis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar