torsdag 24 mars 2016

Recension: Eating Animals | Jonathan Safran Foer

Jonathan Safran Foer började skriva den här boken när hans första son snart skulle födas. Han ville veta hur köttindustrin egentligen såg ut för att bestämma sig för om han skulle ge sonen kött eller inte. I boken berättar han om traditioner i sin egen familj såväl som bönder som försöker behandla sina djur med respekt, eller behandlar sina djur som något att sparka på. Han bröt sig in på en gård för kalkonuppfödning mitt i natten och han har också fått åtskilliga rundvandringar på gårdar och slakterier. Bilden som målas upp är fruktansvärd. Nästan alla djur föds upp på fabrikslantbruk där djuren får trängas, blir sjuka och till och med torteras. Samtidigt släpper dessa lantbruk ut otroliga mängder föroreningar och tänker vare sig på djur eller människor, bara på pengar.

Jag har varit vegetarian sedan två år tillbaka och trodde att jag visste hur illa det låg till med köttproduktionen. Det som beskrivs i boken är värre än jag kunnat föreställa mig. Den fick mig att ifrågasätta alla val jag gör när det gäller mat och fundera på hur jag kan hjälpa till att få fram en bättre köttproduktion och ge djuren ett bättre liv. Jag förstår inte hur jag tyst ska kunna sitta med och titta på någon som äter kött vid samma bord längre. Det är en bok som får en att reagera starkt, på ett eller annat sätt. Dessutom är boken väldigt välskriven och strukturerad. Många röster får göra sig hörda från människor som ser olika på problemet och Jonathan Safran Foer ser alla som förnuftiga människor och ingen döms ut. Jag tycker att det är en bok som alla borde läsa.

Eating Animals fokuserar förstås på den amerikanska köttproduktionen. Jag skulle vilja veta om det är lika illa i Sverige och har letat efter en svensk motsvarighet till Eating Animals. Monsterbiff till middag? av Torbjörn och Ylva Esping är en bok som frågar sig om det går att äta kött med gott samvete. Jag tänker läsa den och jämföra, även om jag inte har så höga förhoppningar.