söndag 6 mars 2016

Tema: Stolthet och fördom

Helgens tema var Jane Austens Stolthet och fördom. Det berodde förstås på att filmen Pride and Prejudice and Zombies hade premiär i fredags (recension kommer snart).Som uppvärmning bestämde jag och några vänner att vi skulle se både filmen från 2005 med Keira Knightley och Matthew MacFadyen och miniserien från 1995 med Jennifer Ehle och Colin Firth. Som den nörd jag är tänkte jag nu dela med mig av min Stolthet och fördom-samling. Konstigt nog har jag faktiskt inte en enda kopia av boken, men en hel del annat har jag samlat på mig. 

Självklart har jag både miniserien och filmen även om den senare är ute på vift. Jag tycker om båda väldigt mycket, men Colin Firth är förstås svår att slå i rollen som Mr Darcy.

Favoriterna i samlingen är nog dessa örhängen som är gjorda av boksidor från riktiga, skadade kopior av Pride and Prejudice. Jag köpte dem i en liten presentbutik nära Archway i London, men liknande går att hitta på Etsy.

De här tygpåsarna är flitigt använda. Den med Mr Darcy fick jag i födelsedagspresent av en vän och är köpt i Brick Lane Bookshop i London. Den andra köpte jag hos The English Bookshop när de var på Bokmässan i Göteborg förra hösten.

De här knapparna har jag också fått av en kompis och jag tror att även de är köpta i Brick Lane Bookshop. De brukar få sitta på någon av mina tygpåsar.

Denna fick jag i julklapp och är en sådan mugg med motiv som bara syns när den blir varm, annars ser den ut att vara en vanlig svart mugg. Den finns att köpa här.

Slutligen har jag också detta snygga nagellack från Rimmel som bär namnet Oh, Mr Darcy! och har en sofistikerad och diskret beige färg. Jag kan inte hitta det på Rimmels hemsida så tyvärr misstänker jag att nyansen har utgått.

Det var hela min samling om jag inte har glömt något. Vad har ni för samlarobjekt relaterade till Stolthet och fördom eller Jane Austen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar