fredag 8 april 2016

Bokbloggsjerka 8-11 april: Spänningsromaner

I veckans bokbloggsjerka skriver Annika:
Det här med spänning är en subjektiv fråga men jag tycker t.ex. inte att Nora Roberts böcker hör hemma i genren ”spänningsromaner” utan jag tycker att Harlequin är mer passande. Böcker som Jurtjyrkogården av Stephen King däremot är riktigt, riktigt spännande. Den där stigen, katten, mörkret… förföljer mig än i dag och filmatiseringen av boken är i särklass den bäst jag har sett.Berätta om en bok (eller flera) som du tycker är riktigt spännande!
Den första bok jag kom att tänka på och som jag också tycker är riktigt bra är The Woman in Black av Susan Hill. Det utspelar sig i ett engelskt, dimmigt hedlandskap i ett hus som bara kan nås när tidvattnet drar sig tillbaka. Till detta Eel March House kommer advokaten Arthur Kipps för att gå på Alice Drablows begravning och reda ut hennes papper. Snart börjar oförklarliga saker hända; en gungstol som rör sig av sig själv, ljudet av hästhovar på vägen och uppenbarelsen av kvinnan som är helt klädd i svart. Det kanske låter lite klyschigt men är otroligt spännande. Jag har också varit och sett The Woman in Black som teater, den var riktigt bra och läskig även med bara två skådespelare. Filmen med Daniel Radcliffe som Arthur Kipps tycker jag också om, men den följer inte riktigt samma handling.
Om man letar efter spänning så rekommenderar jag verkligen denna. Annars har jag inte läst så många spänningsromaner det senaste och ser fram emot att läsa alla tips.

15 kommentarer:

  1. Läste den förra året och är lite nyfiken på filmen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att du ska se filmen, den skiljer sig lite från boken men jag tycker den är jättebra!

      Radera
  2. The Woman in Black skulle jag vilja läsa

    SvaraRadera
  3. Kvinnan i svart har jag inte läst, men jag är nyfiken på den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag gillar den, en riktig spökhistoria :)

      Radera
  4. Har inte läst denna! Det finns ju många klassiska spänningsromaner - Edgar Allan Poe är min stora favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började läsa nån Edgar Allan Poe men kom aldrig riktigt in i den, tror jag får göra ett nytt försök!

      Radera
  5. Ja denna är verkligen spännande.

    SvaraRadera
  6. Den var lite halvläskig :) Filmen gillade jag inte alls.

    SvaraRadera
  7. håller med om The Woman in Black

    SvaraRadera
  8. Mina förstahandsval är inte heller spänningsromaner.

    SvaraRadera