lördag 2 april 2016

Marsfavoriter


Bok: The Disreputable History of Frankie Landau-Banks E. Lockhart

Boken handlar om Frankie som går på en skola för ganska välbärgade ungdomar. Under sitt andra år får hon en pojkvän, snyggingen Matthew som till en början verkar helt perfekt. Men snart inser Frankie att Matthew har hemligheter för henne. Han är medlem i ett hemligt sällskap på skolan, ett sällskap som Frankie inte får vara med i, bara för att hon är tjej. Hon bestämmer sig för att infiltrera sällskapet genom att mejla dem instruktioner och får dem att göra olika kupper för att förbättra förhållandena på skolan, till exempel att det ska införas en salladsbuffé. Ingen kan gissa sig till att det är Frankie som ligger bakom och hon förolämpas gång på gång av att folk ser henne som någonting ömtåligt som inte kan tänka själv. En rolig och feministisk bok som jag skulle rekommendera varmt till människor i alla åldrar.


Ljudbok: Svinhugg Marianne Cedervall

Miriam har blivit grundlurad av sina affärspartners och i åtta år har hon hållit sig undan från Gotland. Nu återvänder hon med Hervor, Lapplandshäxan som hon träffade under sina år i Norrländsk exil. För att hämnas på de tre männen som gjorde hennes liv till ett helvete och fick henne att förlora kontakten med sin dotter använder hon sig av affirmationer. Med tankekraft försöker hon att göra livet hemskt för männen. Om Hervor får bestämma så förtjänar männen att "tas bort" helt och hållet. Jag tyckte att boken var väldigt spännande och oväntad och blev direkt förtjust i de båda kvinnorna. Nu har jag också börjat lyssna på andra boken i serien, Svartvintern.


TV-serie: Buffy the Vampire Slayer

Serien avslutades 2003, men jag har inte sett ett enda avsnitt förrän nu. Jag var lite trött på vampyrer men Buffy är annorlunda. Till skillnad från många böcker och TV-serier idag så handlar Buffy om att faktiskt döda vampyrer. Buffy och hennes gäng stöter på en hel rad olika demoner och monster och det är inte alltid lätt för en 16-åring att acceptera sitt öde och sitt heltidsjobb som vampyrjägare.

Te: Teapigs mao feng green tea, Green With Envy

Jag har alltid gillat grönt te, men denna månaden har det varit en särskild favorit. Tydligen ska just den här sorten vara speciell och inte likna andra gröna teer till vare sig smak eller färg, men jag kan inte märka någon större skillnad. Kanske har jag bara druckit mao feng innan. Väldigt gott är det i alla fall.

Musik: min marslista



Recept: Chocolate Chip Cookies

Jag har bakat minst tre satser den här månaden och testat lite olika recept och chokladsorter. Det recept jag gillade mest var nog detta från BBC Good Food.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar