fredag 1 april 2016

Bokbloggsjerka 1 - 4 april

I veckans bokbloggsjerka skriver Annika: Koko tycker att bokbloggsvärlden fokuserar för mycket på det som är nytt och spännande. Därför vill hon utmana er att blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal men som fortfarande är läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

Det finns så mycket äldre böcker som jag tycker om, jag letar ständigt efter klassiker. Austen och systrarna Brontë är självklara favoriter, men jag tänkte skriva om en bok som varit en av mina älsklingar sedan jag var barn. 
Den hemliga trädgården är skriven av Frances Hodgson Burnett och publicerades för första gången 1912. Den handlar om Mary som skickas från Indien till sin morbror i England efter att hennes föräldrar dött i en sjukdom. Morbroderns stora hus ligger på en hed i Yorkshire och visar sig ha många hemligheter. Mary hittar nyckeln till en hemlig trädgård och tillsammans med sin nyfunna vän Dickon väcker hon den till liv igen. Med trädgården förändras även Mary som varit en sjuklig och bortskämd liten flicka och hon blir både starkare och vänligare, nästan som magi.

När jag var yngre fascinerades jag av tanken på en hemlig trädgård och hoppades att jag själv en dag skulle ha en muromgärdad trädgård som var bara min (och gör det lite fortfarande faktiskt). Nu tycker jag att det är en härlig bok att läsa när man längtar efter vår. Jag kan riktigt se framför mig hur knopparna börjar komma upp ur marken när jag läser den. Jag tycker också mycket om Lille lorden och En liten prinsessa, även de skrivna av Frances Hodgson Burnett. Båda handlar om barn som plötsligt måste hantera helt nya omständigheter.









18 kommentarer:

  1. Den hemliga trädgården har jag stående i min olästa-hylla så den ska läsas!

    SvaraRadera
  2. jag läste nyligen Den hemlighetsfulla trädgården. den är väldigt fin

    SvaraRadera
  3. Nej men det här var nytt för mig om än gammalt egentligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att jag kunde tipsa om något som inte alla känner till!

      Radera
  4. Min äldsta dotter har den i bokhyllan och jag har länge tänkt låna den. Dags att göra slag i saken kanske, den borde ju inte ta förtvivkat lång tid att läsa :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra, det går nog fort :)

      Radera
  5. Vilken fin bok, den gjorde mig nyfiken :)

    SvaraRadera
  6. Den hemliga trädgården - en titel som jag funderat på att använda till en bok. Vill inte gärna stjäla från en klassiker även om det är svårt att hitta en titel som inte redan är använd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en bra titel, men det kan ju bli knepigt om de blandas ihop.

      Radera
  7. Den där har jag aldrig hört talas om, men som du beskriver den känns det som något som är skrivet strax efter sekelskiftet. Ser ett betydligt äldre omslag framför mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, min utgåva är bara från 2002 men originalet är ju 90 år äldre :)

      Radera
  8. Jag är ganska säker på att jag läste denna när jag var yngre. På den tiden fanns det inte så mycket att välja mellan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste den första gången i skolan när vi skulle läsa klassiker :)

      Radera