fredag 29 april 2016

Bokbloggsjerka 29 april - 2 maj

Äntligen fredag! Denna veckas bokbloggsjerka var lite klurig. Annika skriver:
Skulle du kunna tipsa om en bok (eller flera) som utspelar sig i dina hemtrakter?
Jag bor i en liten by två mil utanför Kungsbacka som ligger utanför Göteborg så det finns inga böcker som utspelar sig precis här. Jag googlade lite och hittade en bok som heter Drömmaren och sorgen och är skriven av Eva-Marie Liffner. Den verkar ganska spännande och utspelar sig till viss del på Tjolöholms slott och det är inte jättelångt härifrån. Men den har jag inte läst så jag kan inte säga om den är bra.

Det närmaste jag kan komma på som jag har läst är nog Simon och ekarna av Marianne Fredriksson, som utspelar sig i Göteborg. Jag borde ha läst något mer i Göteborgsmiljö men jag kan inte minnas någon mer bok just nu.

Hoppas ni får en trevlig Valborg och första maj allihop!

19 kommentarer:

  1. Agneta Eklund-Lykulls fantastiska ungdomsböcker om Nella utspelar sig i Kungsbacka :) svagt kamouflerat som Prinsbacka, förvisso...!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, jag får kolla upp dem då!

      Radera
  2. Har inte läst någon av böckerna du tipsar om.

    SvaraRadera
  3. Drömmaren och sorgen har jag läst och jag minns den som väldigt fin, speciell men vacker på ett vemodigt sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag får ta och läsa den.

      Radera
  4. En bok som utspelar sig i Kungsbacka, åtminstone en liten stund, är Kaninhjärta av Christin Ljungqvist. Resten av tiden är de i Göteborg :) Är själv uppvuxen i en liten by ett par mil utanför Kungsbacka så jag blev själaglad när jag hittade den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, den har jag hört talas om men hade ingen aning om att den utspelade sig i Kungsbacka!

      Radera
  5. Simon och ekarna har jag fått tips om för inte så länge sen och kom ihåg det nu när jag läste ditt inlägg :) Ska lugnt kolla upp :)

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av de du nämner, men Simon och ekarna har ju fått många fina omdömen.

    SvaraRadera
  7. Jag har bara sett filmen Simon och ekarna. Den var bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har faktiskt inte jag. Jag kanske skulle göra det!

      Radera
  8. Har inte läst Simon och ekarna, bara sett filmen.

    SvaraRadera
  9. Eva - Marie Liffner brukar jag gilla

    SvaraRadera
  10. Det är verkligen svårt att komma på någon bok som passar in ibland. Man vet att man har läst men alla titlar är som bortblåsta.

    SvaraRadera
  11. Det är verkligen svårt att komma på någon bok som passar in ibland. Man vet att man har läst men alla titlar är som bortblåsta.

    SvaraRadera
  12. Annika Thors En ö i havet-serie utspelar sig delvis i skärgården, men om jag minns rätt också delvis i Göteborg. Minns nåt om Majorna åtminstone.

    SvaraRadera