onsdag 27 april 2016

En återuppståndelse gör en bra bok?

Jag har en liten teori som jag skulle vilja dela med mig av såhär på onsdag morgon. Det är inget som jag ser som väldigt allvarligt utan bara något som jag tycker är kul och har tänkt på länge. Det är att många, riktigt populära och bra böcker och även många filmer innehåller en återuppståndelse. I fantasyböcker kan det vara att någon verkligen dör och sedan kommer åter till livet på något sätt. I en mer realistisk bok kan det vara att någons hjärta stannar och sedan får man igång det igen med hjärt-lungräddning. Det kan också vara så att författaren får en att tro att någon dör men så visar det sig att personen lever.

Det är lite svårt att ge exempel på detta utan spoilers men ett självklart exempel är ju Bibeln. Det är kanske inte vad man tänker som en bestseller men det är ändå världens mest lästa bok. Jesus återuppståndelse känner alla till. Som ett annat exempel kan jag ta min favoritserie Doctor Who. Det är ju ingen hemlighet att när Doktorn dör så återuppstår han i en annan skepnad. Även om just detta har gjort det möjligt att serien kan hålla på hur länge som helst så måste det ju också vara något som gör den så populär. Kanske har återuppståndelsen något med det att göra. Någon annan som är känd för sin återuppståndelse är förstås Sherlock Holmes. Även om han förstås bara låtsades dö för att bli av med Professor Moriarty. Men för läsaren eller de som ser filmerna så är det ju en återuppståndelse. Jag säger inte att alla bra böcker innehåller någon som kommer tillbaka från döden eller att det nödvändigtvis är det som gör dem så bra. Men jag tror att det kan ha något med saken att göra. Det ger en känsla av att allting kan hända när något så hopplöst plötsligt vänder så totalt. Om inte annat gör det boken så otroligt spännande.

Ni kan säkert komma på egna exempel på historier med återuppståndelser. Håller ni med mig om att det finns många bra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar